Doñana National Park

16 juli 2020 - Nationaal park Doñana, Spanje

El Rocío

Overnachten deden we in Hotel Toruño in het dorpje El Rocío met een prachtig uitzicht op de moerassen van het Doñanagebied. Dit dorpje is vooral bekend om de jaarlijkse pelgrimtocht, de vierdaagse Romeria del Rocio, ter verering van de heilige Nuestra Señora del Rocío ook wel La Blanca Paloma (de witte duif) genoemd.

Bijzonder aan El Rocío is dat er geen verharde wegen zijn, enkel zand. Auto's rijden er wel maar je ziet er nergens verkeerslichten, borden, zebrapaden en dergelijke. Bij cafés en winkels staan vaak paarden 'geparkeerd'.

Parque Nacional de Doñana

Het Parque Nacional Coto de Doñana is het grootste natuurgebied in Spanje. Samen met de aangrenzende natuurreservaten Parque Natural de Doñana bevat hete park meer dan 50.000 ha moerassen en zandduinen. s' Winters strijken er duizenden trekvogels neer wanneer de moerassen na maanden droogte eindelijk weer onder water lopen.  De lynx is het symbool van het park, maar je vindt er ook 25 verschillende soorten adelaars.

De terugweg naar Sevilla deden we via kleinere wegen door de wijnstreek El Condado die Niebla, Palma del Condado en Rociana del Condado omvat.