Sevilla

14 juli 2020 - Sevilla, Spanje

De hoofdstad van Andalucia is een van de mooiste steden van Spanje. In de 15e eeuw was Sevilla dankzij zijn ligging aan de Rio Guadalquivir, een van de grootste, rijkste en meest kosmopolitische steden ter wereld.

We verbleven in de appartementsblok Singular Peral gelegen in de volkswijk Feria. Onze avonden brachten we meestal door op la Alameda de Hércules, een hip en levendig plein. Langs de boulevard zijn tal van bars enhotspots te vinden die een alternatief en divers publiek aantrekken. De Alameda was eveneens onze geliefde plek voor een typisch Andalusisch ontbijt: café con leche, zumo natural en een media tostada met beleg.

Kathedraal Santa María de la Seda + de Giralda

De kathedraal van Sevilla is het grootste gotische kerkgebouw ter wereld. Hij is gebouwd in de 15e eeuw, op de plek waar tijdens de Moorse bezetting de Almohadenmoskee stond. Het was in die tijd gebruikelijk dat nieuwe overheersers over de oude resten van kerken, kathedralen en moskeeën heen bouwden. Delen van de vroegere moskee werden in de kathedraal geïntegreerd waardoor je meerdere bouwstijlen kan herkennen: gotisch, Moors, mudejar en barok.

De Giralda, de Moose minaret van de vroegere grote moskee, is een 100 meter hoge klokkentoren vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over de hele stad. Er zijn geen trappen maar hellingen, opdat de gebedsoproeper van de moskee vroeger met paard naar boven kon. Op de spits draait het standbeeld met alle winden mee.

De kathedraal en toren waren wegens het Coranavirus niet toegankelijk voor publiek . Deze hebben we dus enkel langs de buitenkant kunnen bewonderen, wat op zich ook al zeer indrukwekkend was.

Barrio Santa Cruz

Ten oosten van de kathedraal ligt de vroegere Joodse wijk 'Barrio Santa Cruz' met zijn kronkelige steegjes, witte gevels, gietijzeren balkons en patio's met sinaasappelbomen. De Jardines de Murillo zijn de voormalige boomgaarden en moestuinen van het Real Alcázar. Koning Alfonso XIII doneerde in het begin van de 20e eeuw het terrein aan de gemeente Sevilla.

Barrio Santa Cruz

Plaza de España + Parque María Luisa

Het impossante Plaza de España is een halfrond plein omringd door galerijen dat werd ontworpen voor de Ibero-Amerikaanse Expositie van 1929. Het plein is 200 meter breed en wordt omgeven door een kanaal met vier bruggen die toegang geven tot de galerijen. Langs de muren van de galerijen zijn met keramiek alle provincies van Spanje uitgebeeld.

Aangezien we in juli reisden, liep de temperatuur tegen de middag op tot 40 graden. De eeuwenoude bomen, vijvers en prachtige fonteinen van het Parque María Luisa vormden het perfect decor om wat verkoeling te zoeken op de heetste uren van de dag. Het park werd in 1929 aangelegd op de plaats van de tuinen van het Palacio de San Telmo.

Het embleem van Sevilla bestaat uit de afkorting 'no8do'. dit betekent No me ha dejado, zij heeft mij niet verlaten. de dubbele lus in het midden staat voor een streng wol, in het Spaans madeja.

Real Alcázar

De namiddag hebben we doorgebracht in het koninklijk paleis van Sevilla, het 'Real Alcazar' met zijn prachtige tuinen en stadsmuren. Dit is één van de oudste paleizen ter wereld en het oudste in Europa dat nog steeds in gebruik is. Het complex omvat een Almohadische toegangspoort, een mudejarpaleis, een gotisch badhuis en wordt omgeven door Moorse vestingmuren.

De tuinen hebben als locatie gediend voor Game of Thrones.

Metropol Parasol

Metropol Parasol, in de volksmond bekend als Las Setas de Sevilla, is een van de grootste houten constructie ter wereld. Hij torent hoog uit boven Plaza Encarnación. Het ultramoderne gebouw bestaat uit paddenstoelachtige overkappingen met loopbruggen die een schitterend uitzicht bieden over de hele stad.

Metropol Parasol

Ayuntamiento de Sevilla

Het stadhuis van Sevilla ligt tussen de oude Plaza de San Francisco en de moderne uitbreiding Plaza Nueva. Dit 16e-eeuwse gebouw heeft een indrukwekkende façade.

Ayuntamiento de Sevilla

Triana

Deze kleurrijke wijk bereik je via de Puente de Isabel II, de oudste brug van Sevilla. 's Avonds heb je vanaf de Calle Betis een adembenemend zicht op de prachtig verlichte monumenten van Sevilla. Wij aten in restaurant Abades Triana, een glazen constructie met subliem uitzicht over de Río Guadalquivir en het historische stadsgedeelte.