Treinstapper Lierde - Munkzwalm

24 oktober 2020 - Munkzwalm, België

Wandeling over de GR 122 | Streek-GR Vlaamse Ardennen : van het station van Lierde tot het station van Munkzwalm.

De Zwalmregio vormt een deel van de Vlaamse Ardennen. Het grootste deel van de tocht was dan ook door een glooiend landschap met zompige dalen. Het laatste deel was wat vlakker aangezien je wandelt langs de oevers van de Zwalm.

De tocht was grotendeels over trage wegen: via een smal pad langs een weide of een oude kerkweg.

Afstand = 19 km

Bezienswaardigheden:

• Via de Caudenberg klimmen naar het hoogte punt van Lierde: de Eikenmolen
  •  Kloosterbos
  • Elverenberg
  • Jansveld
  • Mijnwerkerspad: een wandel- en fietspad dat is aangelegd over het verharde gedeelte van de vroegere spoorlijn Zottegem - Brakel - Elzele (Ellezelles). De    spoorlijn werd in 1963 gesloten. Tot dan bracht het zogenoemde Fosttreintje mijnwerkers van Zottegem en omstreken naar de Henegouwse steenkoolmijnen. In 1978 werd het gedeelte van de Slijpstraat te Sint-Goriks-Oudenhove tot Opbrakel als recreatieve weg geopend voor wandelaars en fietsers.